Annons

Annons

Tranås tror inte på framtiden

Även om du har svårt att slita blicken från mig, så ser du Tingshusbron i bakgrunden. Den är trasig och ska ersättas av en ny fin bro. Den nya bron ska hålla i 80 år, sedan får den spärras av. Det är inga långsiktiga satsningar i Tranås.

Även om du har svårt att slita blicken från mig, så ser du Tingshusbron i bakgrunden. Den är trasig och ska ersättas av en ny fin bro. Den nya bron ska hålla i 80 år, sedan får den spärras av, för att något år senare rivas. Det är inga långsiktiga satsningar i Tranås.

När Tingshusbron i Tranås visade sig vara sprucken, så uppstod ett bryderi för gatuchefen och berörda politiker i Tranås kommun. Vad att göra? Vänta tills bron rasar av sig själv? Reparera? Bygga en ny bro? Jag kan idag redovisa hur resonemanget har gått i de slutna rummen.

Annons

Skadorna upptäcktes för ganska länge sedan, så det har funnits bra med tid att fundera fram en lösning. Om jag hade lyssnat på hemliga ljudinspelningar, vilket jag kanske har haft, eller kanske inte, så kanske man hade hört detta.

– Tingshusbron har spruckit.

– Oj.

– Vad ska vi göra nu?

– Jag vill vara kompledig på fredag.

– Vi måste göra något. Bron kan rasa.

– Vilket plask det skulle bli. Hur går det med min kompledighet?

– Har vi kvar några stridsvagnshinder?

– Kommer ryssen?

– Nej, jag tänkte vi skulle smalna av bron, så kanske den håller.

– Bra idé. Får jag gå nu, jag måste hämta på dagis.

Så beslöts det att bron skulle bli smalare, så att den kanske skulle hålla. Tiden gick.

Efter ett antal lika intensiva sammanträden hade man ett år senare kommit fram till att en ny bro kanske kunde vara bra.

– Då skulle vi ju slippa alla gliringar att vi inte gör något.

Man beslöt också att det ska vara en rejäl bro.

– Den ska hålla i evigheters evigheter. Så långt fram i tiden som man kan se.

– Ja, jag tycker 80 år verkar vara vid tidens slut.

– Där har du verkligen rätt. Då har vi beslutat färdigt! Nu är det fika.

Glatt småvisslande och stolta över att efter bara ett år ha fattat ett beslut, gick det glada gänget ner till källaren och tog plats vid ett fönsterbord i stadshusets cafeteria, för att inmundiga en kopp kaffe och ett wienerbröd var.

Som du vet går det undan när kommunen har beslutat sig för något. De räknar med en upphandling redan i höst och bara ett år senare, hösten 2017, förväntas den nya bron vara färdig. Priset väntas röra sig inom brospannet 12–18 miljoner kronor.

Som en förnuftig västgötaspets, skulle jag vilja hävda att bandet kommer att klippas våren 2018 och priset, efter sedvanliga kommunala fördyrningar, snarare kommer hamna på 24–36 miljoner. Det ska bli spännande att få facit om ett par år.

Men varför inte satsa på en bro som håller i flera hundra år, undrar jag Vaira? Tror inte Tranås kommun på en framtid?

Hej så länge

Vaira

Även om du har svårt att slita blicken från mig, så ser du Tingshusbron i bakgrunden. Den är trasig och ska ersättas av en ny fin bro. Den nya bron ska hålla i 80 år, sedan får den spärras av. Det är inga långsiktiga satsningar i Tranås.

Även om du har svårt att slita blicken från mig, så ser du Tingshusbron i bakgrunden. Den är trasig och ska ersättas av en ny fin bro. Den nya bron ska hålla i 80 år, sedan får den spärras av. Det är inga långsiktiga satsningar i Tranås.

Det måste vara kul för kommunen att de gamla stridsvagnhindren har kommit till heders igen vid bron. De har redan stått där många, många, många månader. Flera fina vägmärken finns där också. Jag håller dessutom koll på trafiken, som du ser.

Det måste vara kul för kommunen att de gamla stridsvagnhindren har kommit till heders igen vid bron. De har redan stått där många, många, många månader. Flera fina vägmärken finns där också. Jag håller dessutom koll på trafiken, som du ser.

Det kommer väl inget fordon med högre vikt än 3 ton? Jag är riktigt alert, där jag står och kontrollerar vilka som har för avsikt att passera bron. Fast jag tänker inte stå där tills vidare.

Det kommer väl inget fordon med högre vikt än 3 ton? Jag är riktigt alert, där jag står och kontrollerar vilka som har för avsikt att passera bron. Fast jag tänker inte stå där tills vidare.

Den nya bron i Toulouse (Pont Neuf), har minsann varit öppen för trafik sedan 1632. Är och då byggde man för framtiden. Där kör det fortfarande bilar och bussar enligt min husse. Jag ska själv åka dit och kontrollera i maj att han inte ljuger igen. Fast den bron är ju förstås längre än tingshusbron, eftersom ån Garonne är bredare än Svartån.

Den nya bron i Toulouse (Pont Neuf), har minsann varit öppen för trafik sedan 1632. På den tiden, när Gustav II Adolf red bort sig i dimman, byggde man för framtiden. På den 364 år gamla bron, kör det fortfarande bilar och bussar enligt min husse. Jag ska själv åka dit och kontrollera i maj, att han inte ljuger igen. Fast den bron är ju förstås längre än tingshusbron, eftersom ån Garonne är bredare än Svartån.

LÄS OCKSÅ

(39)

Kommentera

Annons

Senaste från Hemmets

Annons

Laddar