Annons

Annons

IKEA har också förnedrat oss

Tyvärr måste jag meddela att följetongen om IKEA går vidare. Det senaste är att de inte bara levererar mitt kök, de passar också på att förnedra oss. Då inte bara med pausmusiken, när man får vänta i telefonen i timmatal, utan också när ersättningsfrågan aktualiserades.

Nedslagen sitter jag här i hallen, med en 20€-sedel under tassen. När insamlingen till fonden ”Lär IKEA kundrelationer”, är jag beredd att dra mitt strå till stacken: hela det eventuella kommande skadeståndet + en hel euro.

Lite historia. Första kontakten med IKEA i Toulouse var den 13 juni. Då preliminärbeställdes mitt kök. Montering kunde dessvärre inte ske förrän i början av augusti, på grund av semestrar. En mätman skulle komma hem, för att se att min Sabrinas millimetrar stämde med verkligheten. Efter ett par dagar skulle han ringa/maila, så vi kunde göra den definitiva beställningen på IKEA i Toulouse igen. Det hände inte. Det var nu vi blev bekanta med IKEA:s telefonkö och väntemelodi.

Annons

När vi så äntligen, flera långa telefonkösamtal senare, får komma tillbaka till IKEA visar almanackan den 28 juli. Då finns inte alla beställda grejer kvar i sortimentet.

Sedan vet du. Köket kom inte när det skulle, utan en vecka senare. Fast det var bara 29 (inte 28 jag skrev tidigare) paket av 168 jag fick.

I förgår kom inte min Sabrina i kontakt med skandalföretaget efter 90 minuter i telefonkö. Men igår på förmiddagen, efter bara 45 minuters telefonkö med melodi, svarade någon. De ville ha en lista på de varor vi fått, med namn och nummer. Ring i eftermiddag!! Vi tänker inte ringa dig!!! Du ska lära dig att sitta i telefonkö, när du gnäller på oss om småsaker som ett kök!

Ny telefonkö för stackars Sabrina. Denna gång i över en timme och 45 minuter.

– Nej, vi vet inte var Vairas kök finns. Hur skulle vi kunna veta det?

– Nej, vi får inte tag i företaget som skötte transporten. Vi vet inte alls var de finns. Vi vet inte ens vad de heter!

– Nej, vi vet inte när ni kan få resten. Hur skulle vi kunna veta det? Oförskämd fråga!

– Har du inte hört något från oss om 72 timmar, så ring igen. (Antagligen menar hon arbetsdagar, d.v.s. tisdag)

Nu drog min Sabrina, som vid det här laget var rejält uppretat av IKEA och dess pausmelodi och nonchalans gentemot kunder, upp frågan om ersättning av något slag. Då kan man tänka sig tre alternativ:

1) Vi är ett stort företag och vi är måna om våra kundrelationer. Vi ska nog hitta en ersättning vi båda kan vara överrens om.

2) Vi är ett stort företag som grundades i Småland. Vi måste se till att vår store ledare Ingvar, som är en gammal man, har tillräckligt med slantar till sitt krösamos varje dag. Vi kan alltså inte betala ut ett öre av princip.

3) Vi är ett stort företag, som har så många kunder över hela världen, så vi kan ha roligt med och förnedra en och annan, bara för vi finner det nöjsamt. Har man betalt 7 958.97€ för varor man inte fått, så får man skylla sig själv. Ringer man sedan och bråkar och vill ha sina saker, så är det som att spotta oss anställda och vår store ledare i ansiktet. Då kommer vi med vårt förnedrande triumfkort: Vi erbjuder ett skadestånd på 19€!

IKEA har valt nummer 3, som du kanske anar. Ja, det var det erbjudande min Sabrina fick. Hela 19 euro, eller 181 kronor. Då har vi ännu inte fått vårt kök, men suttit över nio timmar i telefonkö. Men det var max vad de eventuellt kunde tänka sig när allt är klart. Inte har de kokpotatis till köttbullarna heller.

Hej så länge

Vaira

Min Agnes sitter med listan över de saker vi har fått. Det hade nämligen inte IKEA en aning om och transportföretaget får de inte tag på. Att få den begärda listan till IKEA tog ungefär tre timmars arbete, varav det mesta i telefonkö. Att maila över den, eller att få ett direktnummer, var det inte tal om. Här ska det trampas på gnällspikar! 

Jag kan bara räcka ut tungan åt det jag har fått. Bara 29 av 168 betalda paket. Är resten stulet? Bör det polisanmälas? Av vem?

Hela listan på alla grejer vi fått. Det blir inget kök av det inte. Jag undrar om det kommer några redan av mig betalda montörer på måndag? Får jag då betala dem, fastän de inte gjort något och sedan betala igen? Kommer vi verkligen få något uppsatt kök, eller får jag sätta upp själv?

LÄS OCKSÅ

(104)

Kommentera

Annons

Senaste från Hemmets

Annons

Laddar